Anda Perokok Tegar?? Sustained Release Vita-C Plus untuk Anda

12:24 AM


Berapa banyak vitamin C yang anda perlukan? National Institutes of Health, the Recommended Dietary Allowance (RDA) vitamin C ialah 90 miligram (mg ) sehari bagi lelaki dan 75 mg untuk wanita. (Wanita yang hamil atau menyusu perlu mengambil sehingga 120 mg setiap hari.) Kajian menunjukkan perokok memerlukan lebih banyak vitamin C berbanding dengan bukan perokok.  

Ramai penyelidik , bagaimanapun, berasa anda perlu mengambil vitamin C lebih banyak daripada RDA. Sebagai contoh, 500 mg adalah dos harian vitamin C yang digunakan dalam kajian yang menunjukkan penurunan risiko katarak. Dan kajian jangka panjang telah mendapati bahawa orang-orang yang mengambil lebih daripada 700 mg tambahan vitamin C setiap hari mempunyai risiko 25 peratus lebih rendah daripada penyakit jantung berbanding mereka yang tidak mengambil vitamin C tambahan.


Kerana ia adalah larut air , vitamin C secara amnya dianggap selamat pada dos yang tinggi . Berlebihan vitamin C dikumuhkan dalam air kencing. Namun, dos yang lebih besar daripada 2,000 mg sehari boleh menyebabkan loya dan cirit-birit, serta meningkatkan risiko batu karang.

Rokok, pil perancang , estrogen, tetracycline antibiotik dan barbiturat boleh mengurangkan keberkesanan vitamin C. Sekarang ni, bungkusan rokok juga umumnya disertai dengan pesanan kesihatan yang memperingatkan perokok akan bahaya kesihatan akibat merokok, misalnya kanser paru-paru atau serangan jantung.


Bahan kimia yang terkandung dalam rokok
Ini adalah beberapa bahan kimia yang terkandung di dalam rokok: Nikotin, kandungan yang menyebabkan perokok merasa tenang. Tar, yang terdiri daripada lebih daripada 4000 bahan kimia yang mana 60 bahan kimia di antaranya bersifat karsinogen. Sianida, sebatian kimia yang mengandungi kumpulan cyano. Benzene, juga dikenali sebagai bensol, bahan kimia organik yang mudah terbakar dan tidak berwarna. Cadmium, logam yang sangat beracun dan radioaktif. Metanol (alkohol kayu), alkohol yang paling mudah yang juga dikenali sebagai metil alkohol. Asetilena, merupakan sebatian kimia tak tepu yang juga merupakan hidrokarbon alkuna yang paling sederhana. Amonia, boleh ditemui di mana-mana, tetapi sangat beracun dalam kombinasi dengan unsur-unsur tertentu. Formaldehid, cecair yang sangat beracun yang digunakan untuk mengawetkan mayat. Hidrogen sianida, racun yang digunakan sebagai fumigan untuk membunuh semut. Zat ini juga digunakan sebagai bahan pembuat plastik dan racun perosak. Arsenik, bahan yang terdapat dalam racun tikus. Karbon monoksida, bahan kimia toksik yang ditemui dalam asap buangan kereta.

Kenapa seorang perokok memerlukan lebih Vitamin C?


Ia adalah penting kerana, semakin banyak rokok yang dihisap maka semakin banyak pula vitamin C yang hilang dari dalam jaringan dan darah. Contohnya 1 batang rokok dapat menghilangkan sekitar 25mg vitamin C yang seharusnya diserap oleh tubuh, maka dengan sebab itulah orang yang merokok memerlukan lebih banyak vitamin C untuk melawan kerosakan sel dan mencegah timbulnya berbagai penyakit akibat rokok seperti jantung, paru-paru, kanser, stroke dll.

Mengambil Vitamin C bukan bermakna menjadikan anda kebal terhadap kesan buruk merokok, namun hanya menghalang agar kerosakan akibat racun rokok tidak berkembang dengan cepat. Keracunan dalam darah adalah disebabkan oleh nikotin dalam rokok yang memusnahkan penyimpanan Vitamin C dalam tubuh seseorang. Oleh itu fungsi Vitamin C ini akan membersihkan darah dari nikotin yang boleh membawa kesan negatif terhadap badan seperti degupan jantung menjadi laju, tekanan darah meningkat dan sebagainya.

Tahukah anda? Vitamin C ni juga boleh bantu perokok-perokok tegar ni berhenti merokok tau. Bila seorang perokok mengambil Vitamin C, ia bantu bersihkan darah dari nikotin yang menyebabkan ketagihan untuk perokok. So, bila nikotin dalam darah disingkirkan secara perlahan-lahan keinginan merokok juga akan berkurangan. InsyaAllah seterusnya berhenti merokok. Ya, mungkin tidak berlaku secara mendadak dan agak sukar, tetapi sekurang-kurangnya menyekat keinginan untuk merokok. Sebab Vitamin C Shaklee ni Sustained Release ianya akan dilepaskan secara perlahan-lahan.

Tahu tak, merokok juga bleh mengurangkan kuantiti & kualiti sperma tau. So bagi sesiapa yang berusaha mendapatkan anak tu usahalah untuk berhenti merokok, telanlah Sustained Release Vita-C Shaklee ni yer. Kaum wanita, jika sayangkan suami anda dan anak-anak anda..pujuklah suami telan Vita-C ni yer. Selain Sustained Release Vita-C, Vita-lea Iron Formula, B-Complex & Vita-E Complex juga baik untuk perokok.


“Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

You Might Also Like

0 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)