Cara Kawal Makan Berlebihan

11:19 PM




Tentu banyak rintangan yang dilalui bagi mereka yang sedang berdiet, terutamanya apabila melihat pelbagai hidangan di depan mata. Tambahan pula makanan kegemaran anda terhidang enak. 

Bagaimana cara menolak semua ini, tips ini mungkin boleh membantu

FIKIR DULU
- Daripada anda mengambil apa sahaja di depan mata, apa kata anda fikirkan dahulu apakah yang akan anda perolehi selepas mengambil makanan tersebut. Adakah hanya sekadar kekenyangan ataupun kepuasan semata-mata.

MINUM AIR YANG BANYAK
- Sentiasa sediakan air di dalam botol. Air kosong mampu menghilangkan kelaparan. Selain menghapuskan kalori, cara ini juga menghindari dari dehidrasi atau kekeringan

MAKANLAH DENGAN TERATUR
- Pilihlah buah-buahan atau salad yang lengkap sebagai santapan makan malam ataupun sarapan pagi. Antioksida dalam buah dan sayur juga dapat membantu melawan sel-sel radikal bebas yang merosakkan kulit kerana terkena pancaran matahari.

NIKMATI MAKANAN DI RUMAH
- Cara ini sebenarnya bagi memastikan anda benar-benar tahu kandungan bahan yang anda gunakan. Restoran makanan segera perlulah dihindari sama sekali.

KURANGKAN PENGAMBILAN KARBOHIDRAT
- Makanlah makanan sesuai dengan keperluan setiap hari. Jangan makan secara berlebihan. Lebihkan pengambilan makanan berserat kerana ia lebih mengenyangkan dan tahan lebih lama.

Perlukan vitamin dalam diet?
Ya, vitamin adalah sebahagian dari perkata terpenting dalam diet. Kepentingan vitamin bukan sekadar untuk mencantikkan kulit tetapi penting untuk kesihatan tubuh secara keseluruhannya. Vitamin juga membantu mempercepatkan tindak balas kimia di dalam tubuh. 

Dua komponen terpenting diperlukan tubuh adalah vitamin C dan vitamin D. Kekurangan vitamin C di dalam diet boleh menyebabkan penyakit skurvi, gusi berdarah dan kesukaran menghadam makanan. Kekurangan sumber vitamin D pula boleh mengakibatkan penyakit riket.

Vitamin Shaklee menyediakan vitamin yang membantu anda mengawal makan secara berlebihan dan juga mengandungi vitamin penting yang diperlukan tubuh agar kekal sihat walaupun anda sedang berdiet.

Anda ingin tahu vitamin Shaklee untuk Diet & Kawal Pemakanan Secara Sihat, boleh juga hubungi Eina untuk konsultasi ya.

~~~~~
Nota:- Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

"Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

You Might Also Like

2 comments

  1. Eina..kalaulah saya bole follow semua tip-tips ni alangkah bagusnya..hihi..:-)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)