Thursday, 13 August 2015

Sihat, Langsing dan Menawan



Tahukah anda ukuran pinggang yang lebar bukan sahaja menjejaskan penampilan anda malah boleh memudaratkan kesihatan. Lemak berlebihan di bahagian perut sahaja (tanpa mengambil kira berat badan keseluruhan) boleh mendatangkan pelbagai risiko penyakit yang dikaitkan dengan obesiti, kencing manis, kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi dan penyakit kardiovaskular.

Secara amnya lemak berlebihan di bahagian perut, merupakan sebab utama 'sindrom metabolik' (metabolic syndrome). Keadaan ini dikenalpasti menerusi kehadiaran lemak berlebihan di bahagian perut, kandungan lemak tinggi, tekanan darah tinggi serta ketidakupayaan mengawal paras gula badan yang seterusnya meningkatkan risiko kencing manis dan penyakit hati.

Ketahui samaada anda ada mengalami perut buncit :)

Cara yang paling saintifik bagi memastikan sama ada anda mengalami masalah perut buncit adalah dengan menghitung ukuran. 'Waist hip ratio' (WHR) anda.

               Ukuran Pinggang (cm)
WHR =   ——————————
               Ukuran Pinggul (cm)

Sekiranya ukuran WHR anda melebihi 0.85 (untuk wanita) dan 0.95 (untuk lelaki), ini bermakna perut anda buncit.

Haaa, cepat-cepat kira. Hehe

Sebab-sebab Perut Buncit

Ramai antara kita tidak menyedari kombinasi diet kurang seimbang, stress dan pendedahan kepada pencemaran alam sekitar saban hari menyebabkan pengumpulan sisa toksin yang serius di dalam usus besar (kolon). Mendakan sisa bersifat toksik ini bukan sahaja menjejaskan kesihatan malah membebankan usus besar (kolon).

Pada asasnya kenaikan berat badan selalunya berpunca dari bahan buangan yang terkumpul di dalam usus besar (kolon). Ali naturopathi serta homeopathi tidak menyangkal hakikat ramai di antara kita yang memikul beban sekurang-kurangnya 3 kg di dalam usus besar tanpa disedari. Pakar pemakanan turt berpendapat individu-individu yang memiliki usus besar yang bermasalah tidak dapat menyerap khasiat dari makanan yang diambil seterusnya menyebabkan mereka berkecenderungan untuk makan lebih dari sepatutnya.

Menerusi pemerhatian yang dijalankan, individu yang telah menjalani proses pembersihan kolon mula mendapat berat badan serta ukuran pinggang mereka semakin berkurangan dengan sendirinya. Usus besar yang dapat berfungsi dengan lancar membantu sistem pencernaan dan meningkatkan kadar metabolisma badan. Tahukah anda mendakan bahan buangan yang terkumpul di dalam kolon bukan sahaja menambahkan berat badan tetapi juga menghasilkan toksin yang mengganggu proses metabolisma badan, mengakibatkan badan tidak bermaya di samping membebankan organ penyahtoksin utama iaitu hati dan ginjal.

Untuk menyingkirkan lemak badan dengan efektif, langkah utama adalah dengan memastikan segala sisa toksik telah dibuang dari usus besar agar ia tidak meracuni badan. Hasilnya, metabolisma badan dapat berfungsi secara optima dan anda telah pun berjaya melepasi halangan utama dalam mengurangkan berat badan.


Moga tips di atas memberi manfaat ya. Jika ingin cuba produk bagi membantu mengempiskan dan menurunkan berat badan, refer SINI

~~~~~
Nota:- Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

"Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

Untuk Info & Order
Eina Md Ali
~ Shaklee Independent Distributor (ID - 892529) 
~ FB Pages : Vitamin Kesihatan Sejagat
~ SMS/Whatsapp : 019 227 5759
~ Email: inna.mdali@gmail.com

2 comments:

  1. Kak Eina. Perut buncit tu memang salah satu bahagian badan yang Ifa nak 'kerjakan' juga tu, hihi.

    Part lain semua beres, tiba-tiba kat situ je, haha.

    Nak cuba tips senaman Kak Eina bagi tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ifa, cubalah hehe. Mungkin kesannya cepat utk ifa. Akak tak boleh dah. Leperrrr haha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...