Kuatkan Memori, Bakar Lemak, Cantikkan Kulit dengan Lecithin

9:27 PM


Lecithin merupakan campuran kompleks fosfolipid yang terdapat dalam sel-sel badan kita yang menyediakan manfaat kesihatan dari segi fizikal dan mental. Malah 30% daripada komposisi kering otak dan 20% daripada saraf anda adalah Lecithin.

Lecithin melindungi sel-sel dan menguatkan struktur sel-sel dengan memudahkan pergerakan lemak, bahan buangan dan nutrient di dalam dan di luar sel-sel tubuh

Lecithin sangat penting dalam :-

✔️ Meningkatkan fungsi kognitif


Lecithin merupakan sumber yang kaya dengan kolina, ia ditukarkan menjadi asetilkolina. Sejenis bahan kimia dalam otak yang penting untuk kecergasan mental, tumpuan dan memori, jumlah asetilkolina yang mencukupi dapat mengekalkan tahap tumpuan, membantu meningkatkan memori dan membantu meningkatkan intelektual. Apabila tahap asetilkolina adalah rendah, ia boleh menjejaskan keupayaan untuk belajar dan mengingati maklumat.

✔️ Menggalakkan hati yang sihat
Lecithin dipercayai dapat membantu hati dalam mempercepatkan aliran lemak dan kolesterol, mengurangkan pengumpulan lemak dan membantu dalam menghapuskan toksin berbahaya dalam badan. Fungsi hati yang terjejas boleh dikembalikan apabila diet kolina diberikan kepada individu yang tidak mempunyai kolina dalam diet mereka.

✔️ Membantu mengekalkan berat badan dan badan yang sihat


Lecithin merupakan pengemulsian lemak yang membantu dalam memecahkan dan mencairkan lemak. Dengan ini, ia membantu meningkatkan metabolisme dan membakar lemak dengan berkesan apabila disokong dengan program senaman yang betul.

✔️ Membantu dalam peredaran darah yang sihat
Lecithin membantu dalam mencegah pembentukan lemak pada dinding hati anda dan memecahkan deposit lemak dalam arteri dan otak. Dengan ini, ia mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan kardiovaskular

✔️ Mengekalkan kelembapan dan kesihatan kulit


Kepekatan asid lemak yang tinggi membolehkan lecithin mengekalkan kelembapan kulit dengan amat berkesan. Kulit anda menjadi lembab dan lembut

✔️ Membantu dalam meningkatkan penyerapan nutrien
Lecithin membantu dalam meningkatkan penyerapan lemak larut seperti vitamin A, D, E dan K

~~~~~
Nota:- Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

"Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

You Might Also Like

0 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)