Vitamin Shaklee untuk Masalah Eczema

11:03 AM


Eczema ialah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan radang, gatal, kering, mengelupas, kemerahan dan bersisik. Penyakit ini ada kaitan dengan tindakbalas hipersensitif pada bahagian kulit, iaitu organ terbesar pada tubuh manusia.


Kesan penyakit ini pada kanak-kanak boleh dilihat pada bahagian lutut, pelipat siku, atas punggung, buku lali, belakang telinga, muka dan kulit kepala, manakala pada orang dewasa, ia lebih ketara di belakang lutut dan pelipat siku.

Penyakit ini boleh dihidapi pelbagai lapisan umur, termasuk kanak-kanak. Biasanya ia lebih banyak dihidapi kanak-kanak berusia kurang dua tahun. Ekzema adalah masalah kesihatan yang ada kaitan dengan penyakit genetik (diwarisi dari ibu bapa).


Penyebab sebenar eczema tidak diketahui tetapi ia dikaitkan dengan tindakan overaktif (terlampau) sistem imuniti badan kepada sebarang benda/keadaan yang menyebabkan eczema atau kulit gatal, seperti bersentuh dengan kain yang kasar yang menyebabkan kulit gatal, persekitaran yang terlalu panas atau terlalu sejuk, terdedah kepada beberapa produk kegunaan di rumah (i.e. sesetengah sabun membasuh kain atau pembersih rumah lain yang mengandungi bahan kimia yang kuat).

Walaupun masalah eczema ini tidak boleh dipulihkan sepenuhnya, tetapi ia boleh dikawal dengan rawatan dan ubat, rawatan herba, elakkan daripada kulit menjadi terlalu kering dengan memakai krim pelembab kulit serta jauhkan daripada bahan-bahan yang boleh menyebabkan kulit gatal. Jangan risau, eczema tidak berjangkit kepada orang lain, tidak seperti penyakit kulit lain yang disebabkan oleh bakteria atau fungus (i.e. kurap, panau).

Pakar dermatologi menyarankan individu yang mudah menghidap ekzema, supaya melindungi kulit mereka daripada terdedah kepada faktor penyebab penyakit itu dengan menggunakan pelembap yang sesuai.

Panduan pengurusan Eczema :
  • Elakkan mandi terlalu lama.
  • Jangan mandi air panas atau agak suam.
  • Gunakan sabun yang lembut, mempunyai kelembapan tinggi tanpa bahan kimia yang mengeringkan kulit.
  • Elakkan tersentuh sabun, minyak wangi, serbuk pencuci, barang perhiasan dan persekitaran yang boleh menyebabkan ekzema.
  • Memakai baju longgar dan diperbuat dari kapas.
  • Elakkan makanan yang menjadi alahan seperti susu lembu, telur dan kekacang.
  • Mempertahankan suhu sejuk di kawasan bilik tidur kerana panas boleh menyebabkan berpeluh yang memburukkan keadaan gatal
  • Pastikan persekitaran rumah bersih dan bebas daripada habuk dan kotoran. 
  • Pastikan kuku sentiasa pendek agar tidak menggaru dan seterusnya memudaratkan lagi eczema.
Bagaimana vitamin Shaklee dapat membantu?
Terdapat beberapa cadangan vitamin yang boleh membantu menyelesaikan masalah eczema ini. Samaada dari dalaman ataupun luaran. Anda boleh baca manfaatnya satu persatu.

Untuk dalaman



 Alfafa Complex
Alfafa kaya dengan pelbagai jenis zat, termasuk kalsium, fosforus, zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavonoid, pelbagai mineral surih dan vitamin
* Detox, anti-inflamasi
* Mencuci hati, darah dan usus - Ini adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
* Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air (athlete's foot) dengan berkesan

Vita C Sustained Release
Vitamin C banyak digunakan untuk meningkatkan daya tahan & daya pulih tubuh. Sebagai antioksidan, Vitamin C memainkan peranan sebagai pelindung semulajadi dari serangan penyakit bagi seluruh badan kita. Tambahan pula vitamin C larut air dan akan hilang berterusan dari tubuh kita. Oleh yang demikian, adalah perlu untuk kita mengambil vitamin C setiap hari. Vitamin C tidak memberi kesan toksik.
* Flavonoid menyekat respon alergik tubuh
* Bantu meningkatkan sistem imun dengan membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik
* Membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman.
* Ia juga dapat mengurangkan simptom selsema, alergi hidung dan kulit serta asthma.

Omegaguard
OmegaGuard merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan OmegaGuard menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA. Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam.
* DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.
* Mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit 
* Memastikan kulit sentiasa lembab

Energizing Soy Protein (ESP)
Mengandungi protin yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Protin terdiri lebih daripada 20 jenis asid amino yang setiap satunya akan menghasilkan jenis protin yang berbeza mengikut kepada keperluan protin dan enzim yang diperlukan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur- tua dan muda. Manakala, kandungan Indeks Glisemik (G.I.) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada pengidap kencing manis juga.
* Membaikpulih sel
* Percepat sembuhan luka dan mengurangkan kesan parut
 
Nutriferon
Nutriferon sangat bagus untuk kuatkan imun. Ia dihasilkan dari 4 bahan botani iaitu biji labu, bunga safflower, biji plantago dan bunga japanese honeysuckle. Memang semulajadi.
kombinasi empat bahan botani daripada biji labu, bunga safflower, biji plantago dan bunga japanese honeysuckle telah dipilih kerana keberkesanannya dalam melindungi dan memberi ketahanan badan yang baik, secara semula jadi. Nutriferon berkesan dalam melindungi dan memberi ketahanan badan dengan baik. Ia membantu melindungi tubuh daripada virus microb termasuk flu dan influenza.
 
Vivix
Vivix adalah sumber minuman botani lazat yang berwarna-warni bersifat antioksidan untuk memberikan perlindungan kepada kesihatan yang lebih baik.
Mengandungi campuran botani Shaklee sendiri yang terdiri daripada Anggur Muscadine, Elderberry Eropah, Knotweed Jepun dan Lobak Ungu.
Vivix tinggi antioksidan dan kaya dengan POLIFENOL. Ia membantu dalam menjaga kesihatan sel tubuh. Juga membantu membaikpulih dari peringkat DNA sel. Ia bantu menguatkan imun bagi melawan radikal bebas yg menyebabkan gatal2 dan eczema terjadi.
Mengandungi asid elagik & elagitanin yang mampu menghalang & mengurangkan pertumbuhan sel yang tidak normal. Anti-radang yang baik.
 
Vitamin Tambahan (Jika Perlu)

GLA Complex
GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ianya mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.
* Ianya mengurangkan dan memperbaiki inflamasi kulit, eczema, alergi, kegatalan, kulit kering, memperbaiki bintik penuaan, tinea, kurap. Ianya juga meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma, arthritis
 
Vita E Complex
Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. Setiap kapsul gel lembut memberikan 400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
* Melegakan kekeringan kulit dan gatal
* Ianya mampu memulihkan tekstur kuli
* Memperbaiki bengkak dan ulser kulit. Boleh dikenakan terus pada kulit untuk mengurangkan kesan parut
 

Set Eczema Bagi Kanak-Kanak


Vitalea for Children
Vitalea for Children merupakan multivitamin untuk kanak-kanak yang kaya dengan vitamin dan mineral yang baik untuk kesihatan dan tumbesaran kanak-kanak. Ia dilengkapi dengan 18 jenis vitamin dan mineral termasuk kalsium, magnesium dan banyak lagi bagi membantu menguatkan imun sistem, menyokong tulang yang kuat dan badan yang sihat
 
Mealshakes

Mealshakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik
* Mengandungi 24 vitamin dan mineral lengkap
* Kaya dgn PROTEIN utk bantu sihatkan sel-sel
* Mengandungi vitamin A,C,E,zink, selenium sbg anti-oksidan 

* Mengandungi asid folik, biotin, kalsium & magnesium utk bina tulang dan sel-sel dalam proses membesar
* Mengandungi vitamin B-Kompleks, besi utk bentuk sel darah merah yg sihat
* Kaya dengan fiber bg bantu pelawasan yg sempurna 
 


Untuk Luaran

Herbal Blend Multipurpose Cream
Diperbuat daripada estrak herba semulajadi yang menenangkan termasuk sage, horse chestnut yarrow dan rosemary. Dingin, bermentol dan tidak berminyak.
* Melembutkan kulit yang kasar dan pecah-pecah pada lutut, siku serta tumit kaki
* Bantu melegakan rasa gatal dan pedih-pedih pada kulit

Basic H
Basic H2 Shaklee sangat sesuai untuk digunakan bagi mereka yang alah kepada sabun yang mempunyai bahan kimia.
* Campurkan beberapa titis Basic H ke dalam air mandian digunakan untuk mencuci bahagian eczema dan gatal tersebut
* Tidak sesuai jika eczema jenis kering dan berkedut kerana dikhuatiri akan bertambah kering dan bersisik
* AWAS >> Jangan sapu terus cecair Basic H pada mana bahagian kulit anda.
* AWAS >> Jauhi dari kanak-kanak

Oh ya, tidak semestinya kena ambil semua vitamin yer. Saya akan mencadangkan vitamin yang sesuai mengikut tahap eczema yang dihidapi dan mengikut bajet anda.

Bagi golongan remaja dan dewasa, kesemua vitamin yang dicadangkan boleh anda amalkan. Berbeza bagi golongan bayi dan kanak-kanak. Terdapat beberapa jenis vitamin dan cara yang boleh diamalkan. 

Bayi berumur kurang 1 tahun 

* Ibu yang menyusukan anak yg mengalami masalah eczema boleh ambil ESP & Omega guard. Selain bagus utk Ibu, ianya juga boleh diterima oleh bayi melalui susu ibu.

* Jika bayi mengalami eczema kering, boleh sapukan Herbal Blend Cream untuk mengurangkan rasa gatal dan pedih.

* Boleh campurkan beberapa titis Basic H dalam mandian bayi, cuci di bahagian eczema untuk mengurangkan keradangan pada bayi.

* Vitamin E juga boleh disapu kepada tempat yang luka akibat eczema


Kanak-kanak 1 tahun ke atas

* Omega guard boleh diberikan kepada kanak-kanak lebih 1 tahun untuk kawal dan rawat masalah eczema. 

* Omega Guard membantu masalah eczema dengan menguatkan membran sel-mencegah keradangan kulit  dan mengurangkan kegatalan.

* Mealshake yang kaya dengan multivitamin juga boleh diberikan untuk memperbaiki kulit yg rosak dan berparut

* Herbal blend dan vitamin e boleh digunakan untuk merawat luka.
* Boleh campurkan beberapa titis Basic H dalam mandian, cuci di bahagian eczema untuk mengurangkan keradangan pada kanak-kanak.


Ok, kalau berminat nak order boleh pilih mana-mana set seperti di bawah ni yer..

1. Set Eczema Basic – Vit C & Alfalfa Complex

2. Set Eczema Popular - Vit C + Omega + ESP
 
3. Set Eczema Popular 2 – Vit C + Alfalfa Complex + Omega

4. Set Eczema Advance - Vit C + Alfalfa Complex + Omega + ESP + Nutriferon

5. Set Eczema Premium - Vit C + Alfalfa Complex + Omega + ESP + Vivix
 
Set Eczema Kanak-Kanak - Vitalea for Children + Chew Vita C + Omega + Mealshakes

Set Eczema Untuk Luaran – Herbal Blend Cream & Basic H



*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.
Ini adalah iklan produk suplemen.

“ Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”


Klik sini untuk >>> Daftar Keahlian dan Order Terus Website Shaklee

atau

Klik Sini Untuk Terus Whatsapp Eina

~~~~~
Pengedar Shaklee USJ Subang Jaya
Whatsapp : www.wasap.my/60192275759
FB : Eina Md Ali
Facebook Page: Kedai Nutrisi USJ Subang Jaya - Eina Md Ali
Facebook Page: Eina Md Ali - Pengedar Shaklee USJ Subang Jaya
IG: kedainutrisiusjsubangjaya
IG: kulitcantik.byeina

You Might Also Like

2 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)