Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

10:30 AM



 Tanda-Tanda Kekurangan Vitamin C

Badan manusia tidak mampu menghasilkan Vitamin C, kita perlu dapatkan sumber Vitamin C daripada pengambilan makanan ataupun suplemen.

Vitamin C adalah nutrisi yang sangat penting bagi tubuh kerana fungsinya sangat besar bagi kesihatan. Fungsi vitamin C meningkatkan kekebalan tubuh dan mencegah flu. Kekurangan vitamin C dalam tubuh boleh mengakibatkan beberapa penyakit dan masalah kesihatan lainnya.

Tanda-tanda Kekurangan Vitamin C

1. Kulit Mudah Kering
Vitamin C bertindak untuk mengekalkan kesihatan kulit dari sinaran UV. Jika kulit kering, kasar atau kulit kemerah-merahan ia mungkin kulit anda terdedah dengan sinaran matahari dan anda tidak mempunyai Vitamin C yang cukup di dalam badan untuk melawannya.

Tanda Kekurangan Vitamin C -  Kulit Cepat Kering



2. Cepat Stress
Vitamin C adalah salah satu antioksidan penting yang larut dalam tubuh. Ia bantu mencegah kerosakan sel dengan meneutralkan radikal bebas yang boleh menyebabkan tekanan oksidatif dan keradangan dalam badan. Pengambilan Vitamin C yang rendah, dikaitkan dengan tahap keradangan dan tekanan oksidatif yang lebih tinggi, serta peningkatan penyakit jantung. Jadi, ambil Vitamin C secukupnya ok.


Tanda Kekurangan Vitamin C - Cepat Stress


3. Wajah Nampak Tua Sebelum Usia


Tanda Kekurangan Vitamin C - Wajah Nampak Tua Sebelum Usia


4. Mudah Demam dan Mudah Selsema
Vitamin C diperlukan oleh sistem imun badan untuk melawan pelbagai penyakit. Jika anda kekurangan Vitamin C, sistem imun akan menjadi lemah, ia menjadikan anda mudah mendapat sakit


Tanda Kurang Vitamin C - Mudah Demam




Tanda Kurang Vitamin C - Mudah Selsema


5. Luka Lambat Sembuh

Vitamin C membantu membentuk kolagen yang berfungsi menghasilkan tisu kulit baru supaya luka dapat ditutup dan cepat sembuh. Jadi, jika luka anda lambat sembuh ia bermakna anda kekurangan Vitamin C


Tanda Kurang Vitamin C - Luka Lambat Sembuh


6. Skurvi (Gusi Berdarah, Luka Lambat Sembuh, Gigi Rapuh)
Fungsi kolagen adalah menyokong kesihatan gusi. Gusi yang rosak, gigi yang rapuh bermaksud kolagen tidak dalam keadaan baik mungkin disebabkan oleh kekurangan Vitamin C


Tanda Kurang Vitamin C - Gusi Berdarah, Gigi Rapuh

Sumber Vitamin C

Kebanyakan spesies haiwan dan tumbuhan mampu menghasilkan vitamin C sendiri, maka sesetengah (bukan semua) keluaran haiwan boleh dijadikan sumber pemakanan vitamin C.

Tumbuhan biasanya merupakan sumber terbaik vitamin C, namun jumlah Vitamin C di dalam makanan berasaskan tumbuhan adalah bergantung kepada spesies tumbuhan tersebut, keadaan tanah, suhu dan iklim pertumbuhan tanaman, tempoh masa tuaian, keadaan penyimpanan dan langkah penyediaan

Mesti Pilih Vitamin C Shaklee



Sains pembebasan berterusan secara semulajadi" vitamin C telah direka oleh Shaklee. Setiap tablet Vitamin C mengandungi 7.5 hidangan sebiji buah termasuk kulitnya (500mg) dan pembebasan 1.5 vitamin C buah tersebut kedalam tubuh kita setiap jam.
 
Ujian klinikal telah membuktikan vitamin C didalam 2 tablet Vitamin Shaklee (didalam jurang masa 5 jam) mampu kekal didalam plasma darah kita selama 24 jam. Setiap tablet mengandungi 120mg bioflavonoid (25% dari bioflavonoid, diekstrak dari kulit buah) yang juga dikenali sebagai Vitamin C Complex. Ia mempunyai kemampuan meningkatkan keberkesanan vitamin C didalam tubuh kita, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.
 
Nak order Vitamin C Shaklee, contact Eina ok.

You Might Also Like

2 comments

  1. Seramnya efek kalau badan kurang vitamin c, mmg kena consume ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, sangat perlu ambil Vitamin C setiap hari :)

      Delete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)