9 Jenis Makanan Mengandungi Sumber Kalsium Yang Tinggi

12:21 PM

Ramai yang menganggap kalsium tidak penting untuk tubuh. Sedangkan kalsium sangat penting dan sangat diperlukan oleh tubuh untuk menyokong kesihatan. Kalsium adalah sejenis mineral penting untuk pertumbuhan dan pemeliharaan tulang.

Secara umumnya, sumber kalsium boleh diperolehi daripada diet seharian atau pemakanan kita. Ramai orang lebih cenderung mengutamakan pengambilan susu sebagai sumber kalsium. Tapi sebenarnya, kalsium juga dapat diperolehi dari bahan makanan lain. 


Terdapat sebilangan bahan makanan terbukti mengandungi kalsium yang tinggi. Eina nak share 9 jenis makanan yang mengandungi sumber kalsium yang tinggi yang boleh kita dapatkan dalam pemakanan seharian.


1. Susu


Susu adalah salah satu sumber terkaya kalsium dan juga mengandungi vitamin A, B12 dan K dan beberapa unsur surih yang membantu mengimbangi elektrolit.

Vitamin A membantu pertumbuhan tulang dan fungsi imun yang sihat yang diperlukan untuk membantu melawan bakteria dan virus.

Vitamin B12 mengekalkan saraf dan sel darah merah sihat, dan biotin atau vitamin B7 menguatkan rambut dan kuku dan menurunkan kolesterol


2. Yogurt

Tambahan kepada manfaat kalsium, probiotik dalam yogurt menjadikan lebih mudah bagi mereka yang mempunyai sensitiviti laktosa untuk mencerna susu biasa.

Yogurt juga mengandungi kalium, vitamin B6, B12 dan megnesium. Sebaiknya, elakkan yogurt dengan menambah gula atau perasa tidak wajar.

Kandungan protien tinggi yogurt menjadikannya makanan ringan yang meningkatkan tenaga.


3. Keju


Mengandungi kalsium, protein, fosforus dan zink. Ia juga merupakan sumber vitamin A dan B12 yang baik. Walaubagaimanapun, keju boleh beri kesan buruk kepada orang-orang yang ada alergi laktosa atau intoleransi.


4. Telur

Telur mengandungi jumlah kalsium yang sederhana (kira-kira 50mg setiap 100gram) dan makanan yang kaya dengan protein ini adalah kebaikan pemakanan, menyediakan vitamin A, D dan B6, serta magnesium. Mereka meningkatkan tahap HDL (kolesterol baik) dalam darah yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular


5. Bayam


Bayam boleh dimakan mentah atau dimasak dan kaya dengan kalsium, kalium, besi dan vitamin A,C dan B6. Ia juga mempunyai antioksidan yang membantu mengurangkan pertumbuhan sel yang sihat dan boleh menyebabkan pertumbuhan kanser.


6. Brokoli

Brokoli mengandungo vitamin A dan C serta potassium dan besi. Satu cawan brokoli mengandungi kira-kira 10% daripada jumlah kalsium yang disyorkan harian. Brokoli juga kaya serat yang menjadikan tubuh berasa lebih kenyang dan mengekalkan pencernaan yang kerap


7. Bendi

Satu cawan bendi mengandungi 8% keperluan harian kalsium harian. bendi boleh digoreng (walaupun ini mengurangkan nilai pemakanan) atau sayuran boleh ditambah kepada sup tradisional.


8. Ikan Sardin

Sodium berkhasiat tinggi juga merupakan sumber kalsium yang hebat. Ikan sardin mengandungi lebih dari 300mg kalsium setiap hidangan dan juga merupakan sumber vitamin A, C, D B6 dan B12.

Ia juga mengandungi sejumlah besar mineral besi dan magnesium. Asid lemak Omega-3 juga menonjol dalam sardin. Lemak ini dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.


9. Kacang Soya

Kacang soya adalah bahan dalam ramuan yang popular pada kebanyakan masakan Asia Timur dan penuh dengan banyak nutrien termasuk kalsium, magnesium, vitamin B6, besi dan vitamin C.

Kehadiran magnesium dengan kalsium adalah penting. kerana kedua-duanya bekerja bersama untuk melaksanakan peranan penting dalam badan.


So, kalau nak dapatkan sumber kalsium dari makanan, bolehlah ambil makanan yang mengandungi sumber kalsium yang tinggi seperti di atas.
 

Baca juga
 
Jangan abaikan pengambilan kalsium ya. Kalsium akan terus menguatkan tulang pada seseorang sehingga berusia sekitar 25 tahun. Selepas itu, kalsium berperanan dalam menjaga atau memperlambat kehilangan kepadatan tulang atau yang biasa disebut osteoporosis. Namun, kalsium juga mempunyai sejumlah manfaat kesihatan lain yang tidak dapat diabaikan.
 
 
Nak beli produk Shaklee dengan harga ahli? Klik daftar keahlian di sini >>> Daftar Keahlian dan Beli Produk di Website Shaklee
 
 

You Might Also Like

3 comments

  1. kesembilan sumber kalsium saya suka makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh, boleh try ESP dari Shaklee la macam ni. Pure punya kacang soya. Hehe

      Delete
  2. i makan semua kecuali minum susu.. susu jer tak pernah nak suka, tak tahu kenapa

    ReplyDelete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)