Jagalah Hati Untuk Hidup Sihat

4:10 PM



Hati yang sihat penting untuk merangsang nutrisi metabolisme normal dan kesihatan tubuh secara menyeluruh. Dengan menjalankan lebih 500 fungsi yang berbeza, hati mungkin salah satu organ yang bekerja paling keras dalam tubuh manusia.

Antara fungsi-fungsi organ terbesar dalam badan ini termasuklah
* Mengawal penghasilan dan penyingkiran kolesterol
* Menapis bahan-bahan berbahaya daripada darah, seperti ammonia
* Menyahtoksin
* Merembeskan hempedu yang membantu untuk memecahkan lemak
* Menjalankan metabolisme protein, lemak dan karbohidrat
* Melawan jangkitan

Hasil daripada gaya hidup moden kita, hati bertindak untuk menapis semua bahan-bahan asing daripada memasuki badan seperti alkohol, tembakau, pencemaran alam sekitar, bahan tambahan makanan, racun perosak, bahan-bahan kosmetik yang biasa, produk isi rumah, kafein, dadah, tekanan dan banyak lagi. Ini boleh menyebabkan tekanan kepada hati kerana hati melakukan tugas biokimia yang lebih berbanding organ-organ lain dalam badan.

Hati menjadi radang apabila berlaku tekanan secara berterusan yang akhirnya boleh menyebabkan kerosakan yang kekal. Gangguan seperti hepatitis berlaku akibat keradangan hati dan sirosis berlaku akibat parut pada hati. Sirosis kadang-kadang boleh bertukar menjadi kanser hati jika tidak dipantau atau dirawat dengan betul.

Lakukan sedikit perubahan dalam kehidupan seharian anda demi meningkatkan kesihatan hati anda. Hati yang sihat adalah kunci kepada kehidupan yang sihat. 

Hati perlu berfungsi pada tahap yang optimum untuk membantu menambahkan tenaga dan kekal sihat. Jagalah hati anda dengan

1. Makan makanan yang seimbang. Banyakkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kurang lemak
3. Elakkan atau hadkan pengambilan alkohol 
4. Menjauhkan diri daripada bahan kimia seperti semburan serangga, cat dan pewangi kereta.
5. Sentiasa aktif
6. Berhenti merokok

Tingkatkan kesihatan hati anda dengan pengambilan herba dan nutrient berikut


Selama lebih dua ribu tahun, susu thistle dipercayai mempunyai kesan yang luar biasa pada hati dan pundi hempedu. Herba-herba ini mengandungi ciri-ciri antioksidan yang kuat yang dapat membantu menjana semula sel-sel hati.

Artichoke, Turmeric & Dandelion telah digunakan secara tradisional untuk merangsang aliran hempedu dari hati. Menggalakkan detoksifikasi secara semulajadi dan meningkatkan fungsi hati.

Ok, mana nak dapat herba & nutrient di atas? 

Semua herba ini boleh didapati dalam Shaklee DTX Complex. Ia membekalkan nutrisi sokongan dengan kombinasi pelbagai herba berkhasiat bagi melindungi dan merangsang keupayaan semulajadi tubuh untuk menjaga kesihatan hati. 


Digunakan secara tradisional sebagai tonik hati. DTX Complex adalah salah satu agen detox tubuh badan anda. Jadi untuk yang ingin turunkan berat badan, DTX membantu membersih dan mengeluarkan toksin dari tubuh terutamanya bahagian hati. 

Haaa, best ke best? Mudah jer, semua dalam bentuk tablet. Whatsapp untuk konsultasi ya.


You Might Also Like

2 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)