Senggugut & Simptom-Simptom Senggugut

10:00 AM



senggugut

Senggugut atau juga dikenali sebagai (Premenstrual dysphoric disorder /dysmenorhoea) merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Senggugut dibahagikan kepada dua iaitu Senggugut utama dan Senggugut kedua.

Senggugut utama
Senggugut utama atau Senggugut primari adalah disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Senggugut utama biasanya berlaku pada wanita remaja belum kahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid.

Senggugut kedua
Sementara senggugut Senggugut sekondari disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim ( endometriosis ) dan berlaku pendarahan di dalam perut, atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan pendarahan haid.

Risiko senggugut
Pemeriksaan doktor adalah diperlukan memandangkan endometriosis boleh menyebabkan kemandulan.

Simptom
Senggugut teruk PMDD merupakan sindrom tekanan prehaid (premenstrual stress syndrome) (PMS) yang amat teruk sehingga ia melumpuhkan akibat simptom fizikal, mental atau emosi. Rawatan dicadangkan kerana PMDD mengganggu keupayaan pesakit untuk berfungsi dalam kehidupan kerja dan sosial harian. Simptom utama muncul antara ovulasi dan haid, dan hilang selepas beberapa hari selepas kedatangan haid juga akan mengalami perasaan resah, cepat marah, dan kemurungan mungkin berlaku.
Simptom utama, yang melumpuhkan, termasuk
  • perasaan amat sedih atau putus asa, kemungkinan membayang bunuh diri (suicide ideation)
  • perasaan tegang atau resah
  • serangan panik
  • perubahan perasaan, menangis
  • mudah terganggu atau marah berpanjangan, meningkat pertelingkahan interpersonal
  • tidak kisah atau tidak berminat dalam aktiviti harian dan hubungan
  • sukar menumpu perhatian
  • lesu
  • kemaruk atau peningkatan nafsu makan
  • sukar tidur, insomnia atau hipersomnia
  • perasaan "luar kawalan"
  • peningkatan atau penurunan nafsu seksual
  • peningkatan rasa bagi intim emosi
  • simptom fizikal: kembung, degupan jangung (heart palpitations), payu dara sensitif, sakit kepala, sakit sendi atau otot
Lima atau lebih simptom mungkin menunjukkan PMDD. Simptom berlaku semasa minggu sebelum kitaran haid dan lenyap selepas beberapa hari selepas mula haid.



Cara Rawatan

Disamping itu pertukaran cara hidup seperti selalu senaman secara berkala dan permakanan seimbang mungkin melegakan sesetengah masalah senggugut. Pilihan lain adalah rawatan hormon; rawatan paling mudah adalah pil perancang, yang mungkin mengurangkan atau malah menyingkirkan simptom. Pil perancang turut mampu memburukkan simptom sesetengah wanita kerana ia mengandungi progesteron dan ramai wanita mengidap PMS dan terutamanya PMDD adalah alahan kepada progesterone (yang terhasil semulajadi dalam tubuh mereka dan buatan). Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa progesterone mungkin merupakan punca PMDD dan PMS (Watson et al 1989; Leather et al 1999; Studd et al 2004).

Rawatan penuh hanyalah dengan membuang ovari atau putus haid (menopause). Bagaimanapun, rawatan hormon biasanya diperlukan bagi meniru aras hormon semulajadi.

Sumber: ms.wikipedia.org 

Terdapat banyak jenis ubat-ubatan juga yang ada di pasaran untuk mengatasi masalah senggugut ini. Tapi hari ni saya nak anda cuba vitamin Shaklee bagi melegakan masalah senggugut ini dalam masa yang sama dapat manfaat lain. Apa vitamin Shaklee yang dapat membantu masalah senggugut ni, jom kita tengok dan baca sama-sama manfaat setiap vitamin ini. 

set senggugut shaklee
1
1. GLA Complex

Diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO.

~ Membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormone lelaki dan wanita
~ Memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara
~ Mengawal dan mengatur kitaran haid
~ Melegakan tanda-tanda putusnya haid.
~ Menstabilkan hormon menjadi normal
~ Membantu masalah pcos & cyst

* GLA tidak digalakkan bagi perempuan mengandung.

2. Ostematrix

Lebih dari sekadar kalsium. Membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.

~ Memperbaiki masalah haid
~ Meringankan sakit waktu haid
~ Ianya mengimbangi tekanan darah
~ Memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam
~ Sebagai penenang saraf
~ Menggalakkan tidur selesa

Lain-lain manfaat klik sini Ostematrix & GLA Complex



You Might Also Like

0 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)