Tips Kuruskan Badan

12:38 PM

Salam 21 Ramadhan semua..Alhamdulillah sedar tak sedar dah masuk 10 hari terakhir di bulan Ramadhan kan. Macam mana puasa setakat ni, pasti ada yang dah dapat turunkan berat badan. Sekurang-kurangnya 3-5kg kan...hihi. Kebanyakannya berat badan kita akan berkurangan kerana tidak makan dan minum pada waktu siang. Tapi jangan pula makan di tengah-tengah malam secara berlebihan. Amalan makan tengah malam adalah bahaya untuk kesihatan kita.

 
Budaya makan lewat malam sudah menjadi satu perkara biasa bagi mereka yang bergelar warga kota. Mana tidaknya, mereka gemar mengunjungi premis-premis restoran atau gerai yang dibuka 24 jam setiap hari.
 
Ramai yang tidak sedar risiko kesihatan jangka panjang yang boleh dihadapi secara beransur-ansur akibat budaya ini.Sekiranya melakukan aktiviti berat seperti bersukan tiada salahnya mengambil makanan berlebihan di waktu malam. 
 
Bagaimanapun, ia menjadi masalah yang besar kepada individu yang tidak melakukan apa-apa aktiviti di waktu malam kerana akan terdedah kepada masalah kegemukan.Protein dan karbohidrat adalah nutrien yang amat diperlukan oleh badan tetapi sekiranya berlebihan ia menjadi punca penyakit yang berkait dengan kolestrol.

Ditambah pula kadar metabolisme yang rendah pada badan di waktu malam , kalori yang tidak digunakan akan bertukar menjadi lemak dalam badan.Sekiranya makan lewat dari pukul 8 malam ke atas, kemungkinan badan kita gagal membakar kalori yang diproses daripada makanan yang dicernakan.


Sedikit Tips bagi membantu kuruskan badan

  •   Jangan Makan Terlalu Banyak.
Ambil makanan dalam kuantiti yang kecil. Elakkan makan beramai-ramai dan dalam kumpulan yang besar, kerana ia mempengaruhi saiz hidangan kita.
  • Minum air kosong.
Kita digalakkan untuk minum lebih air kosong berbanding minuman-minuman yang lainnya. Pengambilan air kosong dalam jumlah yang mencukupi turut membantu diri kita menyingkirkan toksin yang terhasil di dalam tubuh.
  • Ambil Makanan Berserat.
Lebihkan makanan berserat kerana ia dapat melambatkan proses tubuh untuk berasa lapar. Serat juga baik dalam melancarkan proses penghadaman. Serat larut yang terdapat dalam buah-buahan dan kekacang menggalakkan penyerapan zat daripada makanan ke dalam tubuh. Manakala, serat tidak larut di dalam bijirin dan sayur-sayuran pula memastikan salur pencernaan bebas daripada sebarang halangan. Serat jenis ini turut menyerap air yang dapat membantu kita cepat kenyang.
  • Jangan skip hidangan. 
Ia tidak akan membantu anda kuruskan badan kerana nafsu makan akan bergelora dan metabolisma badan akan menurun.
  • Pastikan kuantiti pengambilan protein cukup. 
Sebagai panduan pastikan anda mengambil 2-2.5g untuk setiap kg berat badan anda. Harus diingat, protein lebih mengenyangkan berbanding karbohidrat.
  • Senaman
Senaman sepatutnya menjadi aktiviti yang menyeronokkan. Tak perlu mencari trend senaman yang terkini. Yang penting anda mencari senaman yang serasi dengan gaya hidup dan minat anda. Senaman bukan hanya bergantung kepada kuantiti tapi yang paling penting adalah kualiti senaman anda. Pastikan anda mahir dalam persediaan dan pelaksanaan senaman anda. Kalau tak pasti, dapatkan panduan yang bernas daripada mereka yang mahir. Jika bersenam, tak perlu hari-hari. 2-4 kali seminggu cukup. Biarkan badan anda rehat dan pulih … penting kualiti senaman.
  • Dapatkan supplemen multivitamin yang baik.  
Kekurangan micro-nutrisi boleh menyebabkan nafsu makan anda naik. Jadi pastikan anda mempunyai suplemen multi-vitaman yang bersesuain dengan jantina, umur dan gaya hidup anda yang unik. Supplemen protein merupakan pilihan yang baik sebagai snek antara hidangan. Suplement protein rendah dari segi kalori, mudah dibeli dimana-mana dan boleh disimpan di pejabat mahupun di rumah.

Kesimpulannya, tak bermakna ingin kurus kita tak perlu makan atau ikat perut. Pemakanan yang seimbang sambil amalkan tips-tips diatas mahupun tips-tips dari yang pakar akan membuahkan hasil yang memuaskan yer. Ok..setakat ni sahaja yang boleh saya kongsikan, untuk dapatkan supplemen shaklee bagi membantu menurunkan berat badan boleh rujuk sini eh Slimming Set . Selamat mencuba...

Credit:-
Putera Izman >> beritahariann.blogspot.com 
Kevin Zahri >> kevinzahri.com



“Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”


You Might Also Like

0 comments

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)