Vitamin Shaklee Untuk Resdung

4:04 PM


Resdung merupakan sejenis penyakit di mana terjadinya radangan pada rongga sinus yang disebabkan oleh jangkitan kuman.

Resdung, juga dikenali sebagai sinusitis / jangkitan sinus atau rinosinusitis, adalah keradangan pada sinus yang menunjukkan gejala/tanda. Tanda dan gejala biasa termasuk lendir tebal dalam hidung, hidung tersumbat, dan sakit pada muka.



Gejala Resdung (Sinusitis)
  • Hidung selalu tersumbat
  • Lender dari hidung dan tekak
  • Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
  • Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
  • Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
  • Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya

Resdung ("Sinusitis") merupakan keadaan yang biasa. Ia menjejaskan kira-kira 10% dan 30% daripada orang setiap tahun di Amerika Syarikat dan Eropah. Wanita lebih kerap terjejas berbanding lelaki. Sinusitis kronik menjejaskan kira-kira 12.5% daripada penduduk.

Rawatan resdung di Amerika Syarikat mengakibatkan lebih daripada 11 bilion USD dalam kos. Rawatan yang tidak perlu dan tidak berkesan bagi sinusitis diakibatkan oleh virus dengan penggunan antibiotik adalah satu perkara biasa.


Punca Resdung


Punca utama yang menyebabkan bakteria membiak apabila pintu-pintu rongga sinus tersumbat. Ia tersumbat apabila berlakunya:

A. Radangan pada hidung.

Faktor-faktor yang menyebabkan radang hidung ialah apabila berlakunya:
Jangkitan kuman dan alergi (alahan).

Sekiranya keadaan ini berlaku dinding hidung membengkak. Apabila lapisan ini membengkak ia akan menutup pintu sinus.

B. Ketumbuhan atau polip pada hidung di mana tumor ini menutup pintu rongga sinus (ostia) seperti ketumbuhan malignant (kanser di hidung)

Apabila ostia tertutup cecair daripada rongga sinus tidak dapat keluar dan bertakung. Apabila berlakunya takungan ini, bakteria akan membiak yang menyebabkan terjadinya resdung.

C. Jangkitan pada gigi geraham atas

Akar umbi gigi geraham atas berada di sinus maxilla. Apabila seseorang mengalami sakit gigi, ia akan menjangkiti akar gigi dan keluar ke sinus. Keadaan ini berlaku sekiranya gigi yang berpenyakit tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya oleh doktor gigi. Ada kalanya dalam proses mencabut gigi, akarnya terpatah dan tertinggal.

D. Genetik

Resdung bukanlah penyakit genetik, tetapi alahan yang diwarisi yang menyebabkan sinusitis itu merupakan genetik.


Kemudaratan Resdung
  • Jangkitan nanah di kawasan sekeliling mata
  • Jangkitan otak
  • Sakit tekak yang kronik
  • Jangkitan tulang muka
  • Menerukkan keadaan lelah
  • Berdengkur secara kronik
  • Menyebabkan jangkitan telinga dan tonsil
  • Alahan hidung
  • Selsema biasa yang melarat


Individu Berisiko
  • Mereka yang alah kepada habuk dan makanan yang menyebabkan hidung mereka tersumbat
  • Mereka yang mempunyai ketumbuhan dalam hidung
  • Mereka yang mempunyai kelainan (abnormality) dalam hidung seperti septum dinding pemisah hidung yang bengkok
  • Turbinate dinding tepi hidung terdiri daripada tiga turbinate iaitu tulang-tulang dinding yang mempunyai para. Mereka yang mempunyai turbinate yang besar, berisiko untuk mendapat resdung kerana ia menyumbat sinus.

Komplikasi

Bagi orang dewasa, nanah dari sinus frontal tidak dapat keluar dari hidung dan akan masuk memenuhi ruang dalam otak. Dinding pemisah ini menjadi semakin tebal dan sinus frontal telah terbentuk dengan sempurna.

Bagaimanapun, keadaan ini mengakibatkan ostia mudah tersumbat. Bahagian sinus maxilla merupakan kawasan yang sering dijangkiti resdung, tetapi komplikasinya amat jarang berlaku.

Ini kerana nanah tidak boleh menembusi dinding maxilla yang tebal. Namun, sekiranya nanah merebak ke dalam otak, pesakit perlu menjalani pembedahan sinus frontal dan pembedahan neurosurgery. Bagi kes-kes seumpama ini, kadar kematian meningkat hingga 40 peratus.


Cadangan Vitamin Shaklee untuk Masalah Resdung



Alfalfa Complex

Terkenal sebagai Raja Tumbuhan kerana kandungannya yang sangat padat dengan vitamin, mineral, dan protin. Alfalfa dapat membantu mengurangkan alergi, keradangan, dan gatal-gatal.

*** Pesakit SLE / autoimmune / ibu hamil / G6PD / sedang mengambil ubat Warfarin / pil perancang kehamilan tidak digalakkan mengambil Alfalfa.

Mengandungi 330 biji. Untuk kegunaan 1-2 bulan.


Sustained Release Vita-C Plus

Vitamin C bersama Bioflavonoids yang mempunyai teknologi Sustained Release dan tinggi kadar penyerapan ke dalam badan. Meningkatkan fungsi sistem imun, bantu elak jangkitan, dan mengurangkan lendir (mucus). Dipercayai sebagai antihistamin semulajadi.

Mengandungi 180 biji. Untuk kegunaan 3-6 bulan.




Alfalfa Complex

Alfalfa, sejenis tumbuhan yang berkhasiat, telah digunakan secara turun-temurun untuk manfaat kesihatan. Ia mempunyai sistem akar tunjang yang boleh mencecah sedalam 6 meter ke bawah, membolehkan ia menyerap lebih banyak nutrien dari tanah. Tumbuhan ini kaya dengan nutrien dan mineral termasuk kalsium, fosforus, zat besi, magnesium, klorofil, bioflavonoid, mineral surih dan vitamin.

Alfalfa membantu mengurangkan alergi, keradangan, dan gatal-gatal.

*** Pesakit SLE / autoimmune / ibu hamil / G6PD / sedang mengambil ubat Warfarin / pil perancang kehamilan tidak digalakkan mengambil Alfalfa.

Mengandungi 330 biji. Untuk kegunaan 1-2 bulan.


Garlic Complex

Bawang putih adalah tumbuhan dalam keluarga bawang, ditanam untuk kegunaan semasa memasak dan digunakan secara tradisional untuk kesihatan secara umum. Alisin, yang memberikan bau ketara bawang putih, adalah sebatian berharga dalam bawang putih yang mempunyai pelbagai manfaat seperti memelihara kesihatan tubuh.

Garlic membantu meningkatkan imun serta membantu masalah selsema akibat resdung.

Mengandungi 60 biji. Untuk kegunaan 1-2 bulan.



Boleh add on B-Complex dan Omegaguard.


B-Complex
Shaklee B-Complex membekalkan kesemua 8 Vitamin B yang seimbang untuk menguatkan tubuh dan melengkapi jurang nutrisi Vitamin B. 8 Vitamin B tersebut ialah Vitamin B12, Thiamin, Asid Pantotenik, Vitamin B6, Riboflavin, Niacin, Folat dan Biotin

B-Complex membekalkan kuantiti Asid Folik dan Biotin yang cukup sesuai untuk tubuh yang sihat. Membantu kesihatan saraf, mengurangkan stress, meningkatkan antibodi, membantu fungsi sistem imun.

Apabila resdung menyerang, B Complex akan menjadi penstabil hormon dan penenang semulajadi bagi mengurangkan kesakitan di bahagian muka. Juga membantu dalam membina protein dalam tubuh.

Mengandungi 120 biji. Untuk kegunaan 4 bulan.


Omegaguard
Antara pelbagai lemak yang ada, terdapat satu yang anda tidak boleh kurangkan – asid lemak penting omega-3, dimana tubuh anda tidak mampu hasilkan sendiri. Dua jenis utama adalah EPA dan DHA, penting untuk kesihatan manusia

Setiap hidangan Omegaguard mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh)

* DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.
* Mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan

Mengandungi 90 kapsul. Untuk kegunaan 1 bulan.



Nutriferon

Penggalak imun semulajadi yang dicipta oleh Pakar Imun dari Jepun, Dr. Yasuhiko Kojima. Terbukti secara klinikal dapat mengukuhkan sistem imun. Menstimulasikan setiap sel di dalam badan kita untuk menghasilkan interferon aslinya sendiri. Membantu melegakan keradangan dan gatal-gatal.

Mengandungi 30 sachet. Untuk kegunaan 1 bulan ke atas (bergantung kepada penggunaan).

Vivix

Minuman sangat tinggi antioksida yang diperbuat dari ekstrak Anggur Muskadine dan bahan botani lain. Memberi perlindungan kepada sel dari peringkat DNA, jadi ia membantu mengekalkan kesihatan mucous membrane. Meningkatkan peredaran darah dan mempercepatkan penyembuhan. Meningkatkan sistem imun, mengurangkan keradangan, mengurangkan kekerapan demam dan selesema, melindungi dari jangkitan.

Mengandungi 150 ml. Untuk kegunaan 1 bulan.


Cadangan Vitamin Resdung bagi kanak-kanak

Meal Shakes, Vitalea for Children dan Chewable-C Plus



Boleh Add-On Nutriferon & Omegaguard



Nutriferon 


NutriFeron® Granules diformulasi untuk menjaga kesihatan badan anda agar sentiasa berada dalam keadaan baik, selamat dan berfungsi secara semulajadi. Ia memberikan anda badan yang kuat dan kesihatan yang baik.

NutriFeron® Granules mengandungi campuran proprietari empat jenis ekstrak tumbuhan yang diperoleh daripada biji labu, bunga safflower, biji plantago dan bunga japanese honeysuckle, yang secara tradisinya digunakan untuk mengekalkan kesihatan umum dan menguatkan badan.

Nutriferon juga membantu mengimbangi respon kepada alergi terhadap persekitaran dan pencemaran udara. So, bagi yang ada alahan boleh ambil Nutriferon untuk boost immune ok. Kesannya juga amat cepat. 

Omegaguard

OmegaGuard membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu Omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semula jadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalaman air sejuk.

Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh)

Minyak ikan di dalam OmegaGuard menjalani proses moden Penyulingan Molekul Tiga Peringkat yang memekatkan asid lemak Omega-3 dan menyingkirkan bahan berbahaya seperti raksa, plumbum, kadmium, arsenik dioksin, PCBs dan lain-lain bahan cemar.
Mengurangkan bau dan rasa kesan hanyir

Ia membantu untuk mengurangkan keradangan dan alahan dengan berkesan.


*Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Ini adalah iklan produk suplemen.

You Might Also Like

9 comments

  1. Kesian orang yang ada resdung ni. Salah makan habislah... gatal hidung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, tak boleh makan sembarangan, boleh effect kat kulit juga kan

      Delete
  2. Assalamualaikum. Minta izin save gambar poster set resdung basic.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,mintak izin save gambar ye ..cantik2 semua poster

    ReplyDelete
  4. Berapa RM set basic resdung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, harga set basic resdung Vit C & Alfalfa ialah RM154 sahaja. Boleh wasap saya utk fast respon ya. www.wasap.my/60192275759. Tq

      Delete
  5. Hai nak Tanya bila kita stop makan vitamin set resdung,boleh ke resdung ni datang balik??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua orang mmg ada resdung. Tahap jer berbeza, samaada teruk atau biasa. Kalau teruk, better teruskan ambil vitamin & kena jaga makan juga

      Delete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)