Allah Uji Sebab Kita Mampu

2:37 PM

Sejak negara kita diuji dengan virus Covid19, bertalu-talu juga Allah turunkan ujian pada keluarga Eina. Ujian kehilangan, ujian kesakitan dan macam-macam lagi ujian.
 
Allah uji kita sebab kita mampu, betul tak? Tapi, setiap kali kita diuji kita selalu minta tolong Allah & kita akan cakap kita tak mampu hadapi ujian itu. Sedangkan kita dah tahu, Allah turunkan ujian sesuai dengan kemampuan seseorang.
 
Setiap orang pasti akan diuji. Ujiannya pun berbeza-beza. Hari ni ujiannya lain, esok ujiannya lain. Orang itu lain ujiannya, orang ini lain ujiannya.
 
Kadang-kadang ujian tu senang dan tenang jer kita hadapi. Cepat jer kita muhasabah diri. Tapi, ada masa-masanya kita rasa berat sangat ujian tu, rasa tak tertanggung, rasa tak boleh nak terima. Lepas tu kita mula rasa down, kita menangis, kita mengeluh. 
 
Macam-macam persoalan kita terfikir. Kenapa Allah uji aku? Kenapa Allah turunkan ujian macam ni pada aku? Apa salah aku?

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Surah al Baqarah 2:286) 

Allah uji sebab Allah sayang. Allah uji sebab Allah rindu kita. Allah rindu kita sebut nama Allah. Allah rindu kita merintih minta tolong padaNya. 
 
Bila diuji, cepat-cepatlah muhasabah diri. Menangislah depan Allah, mengadulah depan Allah. Mintalah dengan Allah. Allah lebih mengetahui. Allah Maha Mendengar. Allah Maha Pengasih. Perbanyakkanlah Istighfar, sebab dengan Istighfar ia boleh menenangkan kita.
 
Setiap kali kita diuji, boleh juga amalkan doa ini “Ya Allah, berilah ganjaran terhadap musibah yang menimpaku dan berilah ganti dengan yang lebih baik.” (Hadis Riwayat Muslim) 

"Cakap senanglah, tak kena kat kau"
 
Ya, betul, ujian kita berbeza. Apa yang jadi pada kita takkan sama dengan apa yang jadi pada orang lain. Allah kan sebaik-baik perancang.
 
Kita kena sentiasa bersangka baik dengan Allah. Yakinlah, setiap dari ujian itu pasti ada hikmahnya, pasti ada manisnya, pasti ada sesuatu yang lebih baik Allah nak bagi. Allah uji sebab kita mampu.
 
 
Setiap kepayahan pasti diiringkan dengan kemudahan seperti yang dinyatakan dalam Surah Al-Insyirah, ayat 5-6 yang bermaksud: “Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.”  
 
Eina pun manusia biasa. Adakalanya rasa lemah dengan ujian yang Allah turunkan. Menangis tu salah satu cara Eina lepaskan apa yang Eina rasa. Always talk to Allah. Then, tak putus-putus berdoa kepada Allah mohon kekuatan diri, kekuatan iman, mohon perlindungan, mohon tunjuk jalan & mohon Allah kurniakan yang terbaik dari sisiNya pada Eina. 
 
Selalu cakap dengan diri sendiri, InsyaAllah pasti ada hikmah. Takpe, Allah nak bagi yang lebih baik. And lepas tu Eina akan rasa lega sikit. 
 
Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya, setiap penyakit pasti ada penawarnya. Tugas kita usaha sehabis baik, berdoa dan tawakal dengan Allah. InsyaAllah mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan kita. Sesungguhnya Dia adalah pemilik alam ini.

You Might Also Like

12 comments

  1. Allah takkan uji klu dia tau kita tak mampu kan, sometimes kita tak tahu yg kita ni mampu utk lalui ujian dia.. bila dah selesai bru rasa..wahhh kuat juga kita ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Atie, sedar tak sedar sebenarnya kita mampu lalui ujian tu. Sebab Allah lebih tau kan. Dia tau kita mampu.

      Delete
  2. Semoga kita semua dilindungi Allah selalu. Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal Alamin

    ReplyDelete
  3. Betul. Setiap orang dugaan dia berbeza-beza. Bila kita ada hikmahnya sesuatu yang berlaku, memang akan lega sikit. Allah tahu kita kuat. Ujian tanda Allah sayang kita. Teruskan berdoa dan sentiasa ingat Allah. Semoga Allah makbulkan doa kita semua dan hapuskan terus ujian covid-19 yang melanda kita sekarang. Aaminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Kita kena redha dengan ujianNya. InsyaAllah pasti ada hikmah. Mudah-mudahan Allah hapus cepat Covid19 ni

      Delete
  4. Semoga kita redho dengan ujianNYA

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, semoga kita kuat dan redha dengan ujianNya

      Delete
  5. Indah betul penulisan ini, menusuk ke kalbu. Everyone is fighting their own battle, we should be kind to each other. Semoga kita sama-sama tabah menempuh dugaan Covid19 ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. MasyaAllah terima kasih. Betul tu, sentiasalah berbuat baik dan bersangka baik dengan orang lain. InsyaAllah, kita tempuh sama-sama ujian Covid19 ni. #kitajagakita

      Delete
  6. Betul tu Eina.. kita diuji kerana Allah sayang dan kita mampu hadapinya..
    semoga setiap ujian dilalui dengan sabar dan tabah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnn. InsyaAllah mudah-mudahan kita sentiasa kuat

      Delete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)

Disclaimer

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman blog ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan berkongsi. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.