Apa itu Polifenol? 8 Kebaikan Polifenol Untuk Kesihatan

9:30 AM


Polifenol adalah Kompaun Bioaktif yang terhasil secara semulajadi daripada tumbuh-tumbuhan yang mempunyai tinggi antioksidan.  Polifenol boleh didapati dalam kacang-kacangan, teh hijau, teh putih, anggur merah, wain putih, minyak zaitun, coklat gelap dan delima. Tahap polifenol yang lebih tinggi dapat dijumpai pada kulit buah seperti anggur, epal dan oren.
  
Dalam beberapa kajian, dinyatakan bahawa kumpulan polifenol berperanan sebagai antioksidan yang baik untuk kesihatan. Antioksidan polifenol bermaksud mereka dapat meneutralkan radikal bebas berbahaya yang sebaliknya akan merosakkan sel anda dan meningkatkan risiko keadaan anda seperti barah, diabetes, dan penyakit jantung. 
 
Polifenol juga dianggap dapat mengurangkan keradangan, yang dianggap sebagai punca banyak penyakit kronik. Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa polifenol dapat mengurangkan risiko penyakit Alzheimer.
 
Kajian santifik menunjukkan bahawa amalan diet yang kaya dengan polifenol tumbuhan, bagi jangka masa panjang memberikan perlindungan terhadap risiko kanser, penyakit kardiovaskular, penyakit kencing manis, osteoporosis dan penyakit neurodegeneratif.
 
Kumpulan Utama Polifenol
 
Lebih daripada 8,000 jenis polifenol telah dikenal pasti. Mereka boleh dikategorikan kepada 4 kumpulan utama: 
  • Flavonoid. Ini menyumbang sekitar 60% daripada semua polifenol. Contohnya termasuk quercetin, kaempferol, catechins, dan anthocyanin, yang terdapat dalam makanan seperti epal, bawang, coklat gelap, dan kubis merah. 
  • Asid fenolik. Kumpulan ini menyumbang sekitar 30% daripada semua polifenol. Contohnya termasuk stilbenes dan lignan, yang kebanyakan terdapat dalam buah-buahan, sayur-sayuran, biji-bijian, dan biji-bijian. 
  • Amid polifenol. Kategori ini merangkumi capsaicinoids dalam cabai dan avenanthramides dalam oat. 
  • Polifenol lain. Kumpulan ini termasuk resveratrol dalam wain merah, asid ellagic dalam beri, curcumin dalam kunyit, dan lignan dalam biji rami, biji wijen, dan biji-bijian. 
Jumlah dan jenis polifenol dalam makanan bergantung pada makanan, termasuk kepada keadaan asalnya, kematangan, dan bagaimana ia ditanam, diangkut, disimpan, dan disediakan. Makanan tambahan yang mengandungi polifenol juga disediakan. Walau bagaimanapun, mereka cenderung kurang bermanfaat daripada makanan kaya polifenol


8 Kebaikan Polifenol Untuk Kesihatan
 

1. Kulit Sihat
Melindungi kulit dari kerosakan oleh sinaran ultraviolet (UV) dan serangan radikal bebas, meningkatkan penghasilan kolagen dan mengurangkan garis halus serta kedutan2
.
2. Peredaran Darah Yang Sihat
Mengurangkan keradangan kronik, yang menjadi punca utama penyakit jantung serta menurunkan tekanan darah dan tahap kolesterol LDL (jahat) dan meningkatkan tahap kolesterol HDL (baik).

3. Tahap Gula Darah Yang Sihat
Menurunkan tahap gula darah semasa berpuasa, meningkatkan toleransi glukosa dan meningkatkan kepekaan insulin.

4. Menyokong Detoks Yang Berkesan
Meningkatkan kesihatan hati dengan mengawal stress dalaman badan, mengurangkan kemerahan dan pembengkakan, dan mengurangkan kematian sel pada hati dan menyerupai kesan positif berpuasa atau diet rendah kalori, yang boleh membantu menurunkan berat badan.

5. Fungsi Otak Yang Sihat
Pengambilan jus anggur setiap hari selama 12 minggu meningkatkan memori orang dewasa yang mengalami masalah mental ringan. Pengambilan polifenol setiap hari secara konsisten meningkatkan aliran darah ke otak, meningkatkan ingatan dan daya tumpuan.

6. Meningkatkan Tenaga dan Kekuatan Otot

Mempercepatkan penghasilan mitokondria, penjana utama tenaga badan anda. Ia juga meningkatkan jisim otot dan penghasilan semula otot dikalangan individu yang berusia, terutamanya apabila diamalkan bersama dengan senaman.

7. Perkembangan Sel Yang Sihat
Polifenol adalah salah satu daripada sebatian untuk mengurangkan risiko kanser kerana ia dipercayai menghalang pertumbuhan dan perkembangan pelbagai sel-sel kanser.

8. Memelihara dan Menyokong Kesihatan Sendi
Mengelakkan penipisan dan meningkatkan penghasilan tulang rawan dan kolagen pada sendi


Bagaimana Cara Untuk Dapatkan Polifenol ini?

Selain dari pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi Polifenol, anda boleh juga dapatkan Polifenol dari pengambilan makanan tambahan. Di Shaklee terdapat 2 produk hebat yang kaya dengan Polifenol yang tinggi antioksidan iaitu Vivix & ResV
 
Klik untuk paparan lebih jelas

Vivix dan ResV mengandungi gandingan polifenol yang tepat untuk kekalkan keremajaan dan kehidupan penuh bertenaga.

Ingin dapatkan Vivix dan ResV? Klik Sini Untuk Terus Whatsapp Eina atau KLIK SINI untuk daftar keahlian dan beli dengan harga ahli (Hubungi Eina untuk sebarang bantuan)

You Might Also Like

6 comments

  1. in 30s ni mmg sendi sentiasa sakit, mmg patot ambik pilifenol kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, sebenarnya penting utk kesihatan tapi kita selalu terlepas pandang

      Delete
  2. patut cuba untu jaga kesihatan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, boleh cuba. InsyaAllah sangat membantu utk kesihatan

      Delete

Terima kasih sudi baca tulisan Eina & terima kasih atas komen anda :)